Onderzoek: ongelijke verdeling toeristenbelasting

2 maanden geleden Delen

Wat zijn de verschillende attitudes van hoteliers en evenementenorganisaties rond de invoering en verhoging van de toeristenbelasting in Amsterdam? Dat was de centrale onderzoeksvraag waarmee Guinevere Mamadeus tien spelers op de hospitalitymarkt benaderde. De vierdejaars aan de Hotelschool The Hague pakte daarmee een hot topic op en trok een paar interessante conclusies.

‘Deze vraag kwam inderdaad uit de markt’, zegt ze. ‘Hoteliers dragen van hotelboekingen 7% toeristenbelasting af, de evenementensector (rondvaarten, festivals, tours etc.) betaalt een zogeheten vermakelijkhedenretributie (VMR), als bijdrage aan de toeristenbelasting. De hoteliers zijn ontevreden over de hoge toeristenbelasting en vooral over de verdeling daarvan.’ Er is al sinds 2015 discussie tussen de gemeente en de toerismesector. Amsterdam is de duurste stad van Europa als het gaat om toeristenbelasting. Sinds januari van dit jaar is die 7%. En in 2020 gaat de belasting nog eens omhoog met drie euro per persoon per nacht, wat neerkomt op zo’n 105 miljoen euro extra. Guinevere ondervroeg de bedrijven op drie attitudes: cognitief (wat denkt men over het onderwerp), affectief (wat voelt men) en conatief (wat doet men). Ze sprak met zeven hoteliers en drie bedrijven uit de vermaaksector.

96% tegen 4%

‘Mijn onderzoek heeft aangetoond dat 96% van het totaal aan toeristenbelasting wordt opgebracht door de hotels. Maar 4% komt uit de VMR, de evenementensector, waar vooral dagjesmensen komen. De hoteliers stellen voor om de kosten eerlijker te verdelen, bijvoorbeeld door ook toeristenbelasting te verrekenen in de toegangskaartjes. Zij hebben ook een ander city tax model voorgesteld. De VMR-bedrijven hebben nog geen actie ondernomen. De gemeente vindt dat de VMR niet meer kan bijdragen aan de toeristenbelasting, maar bijvoorbeeld Holland Casino, een van de bedrijven die ik geïnterviewd heb, is best bereid om over een regeling te praten. Alleen de musea van de stad staan er niet voor open. Zij zeggen dat ze als culturele organisatie geen toeristenbelasting hoeven op te brengen.’

Terug investeren

Hier raakt het onderzoek een tweede belangrijke vraag. Toeristenbelasting wordt geheven om bijvoorbeeld onderhoud, schoonmaak en handhaving te bekostigen. ‘Het probleem is echter dat het niet verplicht is om het bedrag hierin terug te investeren’, zegt Guinevere. ‘Het geld gaat in een algemene kas en er kunnen net zo goed kademuren van worden hersteld. Het zou beter zijn als de gemeente hier duidelijker over is en actiever uitlegt wat er met de toeristenbelasting gebeurt. Informatie zorgt voor draagvlak en zal de samenwerking in de keten versterken. Ook adviseren wij verder onderzoek te doen en daar dan ook partijen als Ziggodome en de Arena bij te betrekken. Er is echt wel welwillendheid.'

Infographic City Tax Amsterdam.



Andere artikelen

1 week geleden Interview met docent on the job Remco Winkler (Hotel Casa) in de MBO-krant. 2 weken geleden Youtube: Vier verhalen uit de praktijk 2 maanden geleden Finalisten voor hospitality-awards bekend 2 maanden geleden Negen infographics: voor u! 2 maanden geleden Kees Teer, directievoorzitter Corendon Hotels & Resorts, over het nieuwe opleiden voor de hospitalitymarkt 2 maanden geleden Onderzoek: ongelijke verdeling toeristenbelasting 2 maanden geleden Eerste presentatie LAB succesvol 3 maanden geleden Gratis seminar House of Hospitality LAB ‘De belangrijkste resultaten van onderzoek in 2019’ 3 maanden geleden Van der Valk Hotel Breukelen en MBO College Hilversum starten nieuwe opleiding 3 maanden geleden Save the date: 20 januari 2020 3 maanden geleden Onze studenten hosten onderwijscongres 4 maanden geleden Studenten aan de Zuidas 4 maanden geleden 100ste diploma statushouders 4 maanden geleden Oplossingen voor druk Amsterdam 5 maanden geleden Bright’s buddy-project 5 maanden geleden Hoe ervaren expats onze hospitality? 5 maanden geleden Nieuwe leeromgevingen 5 maanden geleden Studiejaar 2019 - 2020 officieel geopend 6 maanden geleden Samen sterk 7 maanden geleden Summer Camp voor House of Hospitality leerlingen 7 maanden geleden Samenwerking met Ron Blaauw College 7 maanden geleden Het jaar van House of Hospitality 7 maanden geleden Eerste studenten Hotelmanagement on-the-job krijgen diploma 7 maanden geleden HoHA heeft fysieke plek 7 maanden geleden Onderzoeksvragen gezocht! 7 maanden geleden Het asociale gedrag van de hard core Britse ‘bierfietstoeristen’ lijkt een doel op zichzelf 7 maanden geleden Betrokken bewoners zijn positiever deel 2 7 maanden geleden ‘House of Hospitality zijn we allemaal’ 8 maanden geleden Werkgevers opgelet: Deze mensen zijn zó gemotiveerd 9 maanden geleden Kom 21 mei naar de Nationale Horecadag 9 maanden geleden Samenwerking met SVH biedt meer slagkracht in onderwijsvernieuwing 11 maanden geleden OPROEP: Uw hospitality challenge in House of Hospitality Research LAB 1 jaar geleden Weer 17 statushouders aan de slag 1 jaar geleden Betrokken bewoners zijn positiever 1 jaar geleden Studenten Inholland pionieren met next-level toerisme voor Amsterdam 1 jaar geleden Human Talent Group (HTG) aan boord als kennis- en technologie partner 1 jaar geleden Open dag: 26 januari 1 jaar geleden Overstappen naar een andere studie? 1 jaar geleden SMART HOSPITALITY: Gastvrijheid in een smart city 1 jaar geleden Van der Valk trotse winnaar ‘Beste Leerbedrijf’ 1 jaar geleden Statushouders on-the-job opgeleid voor hospitality 1 jaar geleden Gom en Axxicom Airport Caddy aangesloten 1 jaar geleden Kennismakingsmiddag 1 jaar geleden House of Hospitality genomineerd 1 jaar geleden Drukbezochte aftrap studiejaar 1 jaar geleden Bidfood sluit zich aan bij House of Hospitality 1 jaar geleden Statushouders krijgen diploma’s 1 jaar geleden Eden Hotels is de 25ste partner van House of Hospitality 1 jaar geleden All in the game 1 jaar geleden Praktijkleerlingen op bezoek 1 jaar geleden WOW, dat werkt! 2 jaar geleden Interview Hans Vugts, directeur van Hotel Casa 2 jaar geleden Eerste resultaten bekend 2 jaar geleden Bernie Matser: ‘Animo is groot’ 2 jaar geleden House of Hospitality is voorbeeld, zegt SER 2 jaar geleden Nieuwe opleiding Servicemedewerker Ziekenhuis start in februari

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief