Afgelopen 27 november organiseerde de Stichting House of Hospitality, samen met Koninklijke Horeca Nederland, de Stichting Vakbekwaamheid Horeca en de gemeente Amsterdam een themaochtend over de horeca- en hospitality-arbeidsmarkt.
Centraal stond het thema ‘Inspelen op verandering’, waarbij onder andere digitalisering, AI en een andere manier van recruitment aan bod kwamen.
Honderdveertig aanwezigen, vooral HR- en operationeel verantwoordelijken, waren naar het Nhow-hotel gekomen. Een keynote was er van Sara van Broekhoven. Zij focuste op aandacht hebben voor mensen in een organisatie. In functieomschrijvingen zit geen gevoel, wel in rollen en karakters. ‘Het gaat niet om wat mensen doen, maar om wat mensen zijn.’ In het Engels gebruikt men niet voor niets de term ‘human being’. Praat ook niet over personeel, maar over collega’s of medewerkers.
Na haar aftrap volgden zeven interactieve workshops, geleid door experts van verschillende partners. Zo leidde de Hogeschool van Amsterdam een workshop over de mogelijkheden van AI en ChatGPT, zoomde Hotelschool The Hague in op digitalisering in de hospitality-sector, ging het verder over de imago-campagne Be my guest, het opzetten van een eigen bedrijfsacademy, open hiring als nieuwe manier van recruitment en het boeien en binden van medewerkers. House of Hospitality verzorgde een workshop over duurzaam werkgeverschap, gekoppeld aan de House of Hospitality Academy.