Must read: doelgroeponderzoek studenten

Student Creative Business Ruth van den Abeelen deed in het kader van haar studie een onderzoek naar de wensen en behoeften van de doelgroep van House of Hospitality. Lees hier de belangrijkste uitkomsten.

Ruth van den Abeelen liep tot eind februari stage bij het Team House of Hospitality en deed in die stageperiode een doelgroepanalyse gericht op de on the job studenten. Zij onderzocht de kenmerken van deze doelgroep en hoe House of Hospitality via haar social mediakanalen kan inspelen op hun behoeftes. Achterliggend doel is het imago van de hospitalitysector te verhogen door inzet van social media en op die manier meer studenten voor de opleidingen enthousiast te maken. 38 studenten van de on the job opleidingen deden mee aan het onderzoek. Enkele uitkomsten:

  • Nederlanders die in de gastvrijheidssector werken zijn relatief jong. De gemiddelde leeftijd is 36 jaar en daarmee zes jaar jonger in vergelijking met de totale arbeidsmarkt.
  • Het aandeel jongeren (15-24 jaar) in de sector is 35% (totale arbeidsmarkt 16%).
  • De meeste ondervraagde studenten kozen op de middelbare school een profiel Economie of Zorg & Welzijn. Acht studenten kozen het profiel Horeca, Bakkerij en Recreatie.
  • De studenten zelf hebben de meeste invloed gehad op hun studiekeuze (68%). Ouders en verzorgers komen op de tweede plaats met 14%. De bijbaan, familie of vrienden spelen een kleinere rol.
  • De belangrijkste reden om te kiezen voor een on the job hospitality-opleiding is: werken met mensen, gevolgd door: ik wil graag in de praktijk leren.
  • 58% van de studenten vindt een goede sfeer tijdens de opleiding belangrijk. Daarna komen pas: fouten mogen maken en de mogelijkheid om via een bijbaan geld te verdienen. 
  • 77% van de studenten noemt positieve woorden bij het begrip hospitality. Veel genoemd zijn bijvoorbeeld: gezelligheid, vriendelijk, sociaal, behulpzaam. De studenten die negatieve woorden associëren, noemen vooral ‘hard werken’. 
  • Studenten van de on the job opleidingen vinden een goede sfeer het allerbelangrijkst als het gaat om hun toekomstige baan, gevolgd door doorgroeimogelijkheden en een goed salaris. 
  • Verbeterpunten vinden studenten: een beter salaris, meer persoonlijke aandacht en meer regelmaat.
  • 80% zou de on the job hospitality-opleiding aanraden aan leerlingen van hun middelbare school.
  • Bijna de helft ziet zichzelf na de opleiding werken in de hospitality-sector. 40% twijfelt nog.
  • De doelgroep gebruikt TikTok en Snapchat als favoriete social media platforms. Facebook en LinkedIn scoren het slechtst.
  • Verhalen/stories worden meer bekeken dan berichten op de tijdlijn (76%). Grappige content scoort het best.

Wil je het hele onderzoek bekijken. Klik dan op deze link.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief