Lisa van de Vliet (links op de foto) is docent on the job, moduleregisseur keuken en SLB’er bij het ROC van Amsterdam-Flevoland. Ze was een van de ruim dertig deelnemers aan de masterclass ‘Gen Z op de werkvloer’, die door House of Hospitality in samenwerking met partner Young Works werd georganiseerd op 4 november jl. Hoe was dat?
In de masterclass ‘Gen Z op de werkvloer’ leer je hoe je jonge medewerkers beter kunt begeleiden en daardoor langer aan je kan binden. Goed en gemotiveerd personeel is in deze uitdagende, krappe arbeidsmarkt immers enorm waardevol. De masterclass was opgebouwd rondom vragen als: waar kun je tegenaan lopen als je Gen Z begeleidt, wat vinden zij belangrijk, wat hebben ze nodig en wanneer beweeg je met ze mee en wanneer juist niet?
Goed om te weten
‘Ik zit nu drie jaar in het onderwijs’, zegt Lisa van de Vliet. ‘En ik merk dat Gen Z anders is dan bijvoorbeeld mijn generatie. Hoewel ik vind dat je moet oppassen met hokjes denken, want de verschillen zijn natuurlijk niet zo scherp af te bakenen. Maar toch zie ik verandering in houding, motivatie en de manier waarop ze zich uiten. Ik merk bijvoorbeeld dat ze meer angst hebben om te falen, ze hebben hoge verwachtingen en als ze niet meteen duidelijk hebben wat het eindresultaat van een opdracht moet zijn, wat ze er praktisch mee kunnen, dan zijn ze moeilijk te motiveren. Het is goed om te weten hoe je daarmee om moet gaan om toch contact met ze te hebben. Dat geldt voor mij als docent, maar zeker ook voor managers en teamleiders bij wie ze straks in dienst komen. Daar werd in de masterclass ruim aandacht aan besteed.’
Zachte landing
Lisa is zelf een millennial en docent in het Clayton Americain Hotel, een hybride leeromgeving waar ze elke dag met Gen Z’ers werkt. ‘Ik sta qua leeftijd relatief dicht bij ze, maar ik kan me voorstellen dat hoe groter het leeftijdsverschil is hoe moeilijker het is om met de nieuwe generatie te communiceren. En voor mij als millennial geldt dan weer dat het niet zo amicaal moet worden dat ze je gaan zien als vriend of buddy. In de hybride leeromgevingen doen we het eigenlijk best goed. We betrekken de studenten meer, wij zijn een-op-een aanspreekbaar. Door ze bij de leeromgeving te betrekken hopen we op minder uitstroom in de eerste 100 dagen. In de masterclass ging het ook over onboarden. Managers en teamleiders moeten bij de onboarding zorgen voor een zachte landing van jonge medewerkers, kleine stapjes voorwaarts.’ Na de masterclass ontvangen alle deelnemers een tool, een soort bingokaart, die helpt om boeien en binden in het arbeidsproces vorm te geven.
Tips en tools
Ze vertelt dat de masterclass begon met een quiz die het kennisniveau van de aanwezigen testte. Daarna werden enkele tips en tools gedeeld en werd dieper ingegaan op de vragen die hierboven zijn benoemd. ‘Het ging over de zin en onzin van generaliseren. Dat je uit moet kijken niet in vooroordelen te verzanden. Het ging ook over de keuzes die deze generatie moet maken, de druk van social media, de behoefte die ze hebben aan veiligheid, een veilig leer- en werkklimaat. Ik vond het een interessante middag. Ik neem er zeker dingen uit mee naar mijn praktijk.’
Voor meer masterclasss kijk op de House of Hospitality Academy.