Organisaties uit de gastvrijheid- en vrijetijdssector slaan de handen ineen. Vandaag lanceren zij het hospitality pact. Het doel van dit pact is om met elkaar samen te werken aan duurzame oplossingen voor de arbeidsmarkt uitdagingen van vandaag en morgen.
Vandaag lanceren zij ook ‘Be My Guest’; de landelijke campagne met bijbehorend platform heeft in eerste instantie als doel jongeren te inspireren en te faciliteren in de mogelijkheden van de hospitality sector. Deze campagne versterkt de campagnes van de afzonderlijke branches. In deze startfase wordt begonnen met het enthousiasmeren van talenten binnen VMBO en MBO. Aansluitend vindt verbreding plaats naar talenten in het HBO.
Hospitalty pact
Het pact biedt betrokkenen een “kompas” om actief te werken aan onderzoek, sociaal beleid gericht op goed werkgeverschap, sterk beroepsonderwijs voor de gehele beroepskolom (VMBO,
MBO, HBO en WO), een infrastructuur voor Leven Lang Leren en arbeidsmarktpromotie. Samenwerken en innoveren zijn noodzakelijk voor een succesvolle toekomst van de sector. De
sector is belangrijk voor de Nederlandse economie en maatschappij, want naast verdienvermogen en werkgelegenheid, bevordert deze sector de leefbaarheid en welzijn door bij
te dragen aan maatschappelijke verbinding en cohesie. En wie in de hospitality sector werkt, ontwikkelt daar sociale skills die overal gevraagd zijn.
Adnan Tekin, voorzitter MBO Raad: ‘De samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven is de sleutel tot een gouden toekomst voor onze studenten. Door ervaringen in de praktijk worden onze
studenten optimaal voorbereid op de dynamische arbeidsmarkt van vandaag en morgen. Door samen met het bedrijfsleven op te trekken, zoals gebeurt bij het ondertekenen van het Hospitality
Pact, kunnen we de vaardigheden, kennis en expertise van beide werelden combineren, waardoor onze studenten profiteren van relevante en actuele onderwijsprogramma's. Daarbij is er
een belangrijke rol weggelegd voor mbo-scholen in de regio. Zij zijn samen met regionale partners aan zet om te zorgen voor de beste kansen voor onze studenten om te excelleren in hun
vak.
Jong talent – Be My Guest
De sector biedt tal van mensen de mogelijkheid om zich te ontwikkelen. Er zijn kansrijke en uitdagende loopbanen voor ieder hospitality talent. Dat willen we laten zien met de campagne en het platform Be My Guest. De eerste focus is gericht op jongeren en hun ouders. Met uitdagende content laten we zien dat werken in de sector een echt vak is. En dat je een leven lang met plezier verder kan leren en ontwikkelen.
Het platform is te bezoeken op bemyguest.nu.
Walter Seib, CEO HMSHost International: De hospitality sector is een essentiële bedrijfstak voor Nederland die als zodanig nog onvoldoende wordt herkend, erkend en gewaardeerd. Dat moet
veranderen als de sector aantrekkelijk wil zijn voor (jonge) medewerkers. Door als branche en onderwijs samen te komen, kunnen we gezamenlijk de perceptie rondom werken in de hele
sector veranderen. Wij moeten ook mee veranderen met de tijd waarin we leven. We willen met name jongeren, maar ook hun ouders laten zien dat het werken in deze sector een vak is waar je
een leven lang kan leren en met plezier kan werken. Dit doen we onder andere met het platform Be My Guest en de bijbehorende campagne.