Een groot mobiel videoscherm en een entree die aan twee zijden was voorzien van banners, kondigden de lancering aan van een landelijke arbeidsmarktcampagne voor de hospitality-sector: Be my guest. Die lancering werd voorafgegaan door de formele ondertekening van het Hospitality Pact. Plaats van handeling: het Postillion Hotel Convention Centre in Amsterdam.
Uit alle hoeken van het land waren op 29 juni vertegenwoordigers en betrokkenen uit de brede hospitality-sector naar Amsterdam gekomen. Zo’n honderdtachtig mensen in totaal. En dat onderschrijft meteen het belang van wat hier te gebeuren stond. Anderhalf jaar werd er gewerkt aan het Hospitality Pact, een koersdocument met uitgangspunten voor landelijke samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs, kennisinstellingen en overheid, waarmee de arbeidsmarktuitdagingen aangegaan moeten worden. Negen landelijke organisaties uit de gastvrijheids- en vrijetijdssector zetten deze middag hun handtekening onder de overeenkomst. Waarom? ‘We moeten de toekomst van het vak veiligstellen.’
Veranderen doe je samen
Wat zijn die uitdagingen, vroeg presentator Harm Edens, die de middag aftrapte met een eigen, bevlogen pleidooi. ‘Het zijn chaotische tijden’, zei hij. ‘We moeten veranderen, maar veranderen kun je niet alleen. Dat doe je samen.’ Hij nam ook een voorschot op de uitdagingen die de arbeidsmarkt biedt. ‘Maak studenten verantwoordelijk. Neem ze mee in de onderwerpen van deze tijd. Duurzaamheid is helemaal hun ding. Ik sprak een groep hoveniers van het mbo over het belang van een groene tuin, over biodiversiteit. De jongens zeiden na afloop: we wisten niet dat we zo belangrijk konden zijn.’
Meer inspireren
De hospitality-sector heeft een economische waarde van zo’n 90 miljard euro. Human capital is daarin een belangrijke succesfactor. We zijn goed in gastvrijheid, zei een van de initiatiefnemers, die broederlijk naast elkaar op het podium stonden. ‘Maar we moeten meer inspireren, de levendigheid van het vak laten zien, om nieuw personeel te verleiden.’ ‘De bedrijven moeten zichtbaar zijn, het imago van de branche moet verbeteren door het vakmanschap te tonen.’
Talent behouden
Een nog grotere uitdaging dan het werven van nieuwe studenten is het behouden van talent, bleek ook uit een digitaal vragenrondje met de zaal. Want rond hun dertigste verlaten veel medewerkers de sector. ‘We zullen ze moeten binden met mogelijkheden voor een leven lang ontwikkelen, maar ook met goed sociaal beleid, doorstroomgarantie en goed werkgeverschap. Mensen die bij ons werken moeten trots zijn op het vak.’
Duurzaamheid is een nobrainer
‘Duurzaamheid moet hoger op de agenda. Dat is een nobrainer’, werd gezegd. ‘Stands op beurzen worden tegenwoordig gemaakt van geperst huisvuil,’ wist Harm Edens te vertellen. Hij keek met een schuin oog naar de vertegenwoordiger van de RAI. ‘We moeten een stap voorwaarts maken, de nieuwe wereld in.’ Onderzoek en innovatie zijn zeker ook pijlers van het pact. Technologie, robotisering zijn onderwerpen die de toekomst van het vak gaan bepalen. En waarvoor ook goed opgeleide mensen nodig zijn.
Handen ineen
En dus worden de handen ineen geslagen. Het gebeurde letterlijk, na het zetten van de handtekeningen. De vertegenwoordigers van Koninklijke Horeca Nederland, HISWAR-RECRON, de ANVR, CLC-VECTA, CELTH, de MBO raad en de FNV Horecabond, drukten gezamenlijk de rode knop in: de bezegeling van het pact. Dat het vuurwerk vervolgens haperde, mocht de opgetogen sfeer niet drukken. Samenwerking op deze schaal is niet eerder voorgekomen in de hospitality-sector. En dus waren we getuigen van een uniek moment.
Be my guest
Marketeer en campagnemaker Teun Verheij nam de aanwezigen mee in de gedachten achter de campagne Be my guest, die op hetzelfde moment werd gelanceerd. Hoofdrolspeler is James, die de kijker meeneemt in de dynamische wereld van hospitality. Alle facetten komen voorbij. Snel en direct. ‘James moet de vmbo’ers aanspreken.’ De campagne wordt in eerste instantie online ingezet, maar krijgt als alles goed gaat een breder vervolg in 2024-2025.