Frank Radstake van de ANVR, brancheorganisatie van reisorganisatoren, is positief ingesteld, zegt hij. Maar dat de reiswereld in zwaar weer zit en dat de storm nog niet is gaan liggen, daarover maakt hij zich, net als alle leden van de ANVR, grote zorgen. ‘De crisis bewijst dat customer focus nu en straks de branche erbovenop gaat helpen.’
Een vrolijk verhaal is het niet. De reisbranche kreeg als eerste klappen van de coronacrisis en heeft er het langste last van. Veel reizen zijn geannuleerd en door de Europese richtlijn voor pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen draaien de reisorganisaties op voor alle kosten. Frank Radstake legt het uit met een voorbeeld: ‘Als ik een reis van drie weken naar Nieuw-Zeeland heb verkocht, moet ik de vooruitbetaalde reisgelden terugbetalen aan de klant. Maar ik heb ondertussen ook al de airlines betaald en de hotels. Moet ik mensen repatriëren, dan betaal ik ook die kosten.’ De ANVR ontwikkelde in coronatijd samen met de Stichting Garantiefonds Reisgelden de voucher die reizigers kunnen krijgen in plaats van terugbetaling. ‘Zo proberen we liquiditeit in het systeem te houden.’ Ook de reisorganisaties zelf komen met initiatieven. Corendon introduceerde de coronavrije vakantie, bij anderen kan er later worden aanbetaald of zijn er ruimere omboekmogelijkheden.
Reizen zit in onze genen
Zo’n driehonderd reisorganisaties zijn aangesloten bij de ANVR. De branche is goed voor 9 tot 10 miljard euro omzet per jaar, maar nu is staatssteun aangevraagd. ‘Er is veel onzekerheid. Er gaan echt nog wel bedrijven omvallen. Maar als ik het van de positieve kant bekijk, zie ik dat er in ieder geval weer iets kan. Naar een aantal Schengen-landen mag weer gereisd worden. Een maand geleden dachten we met zijn allen nog dat we deze zomer helemaal niet zouden reizen. Reizen zit in onze genen. Veel hangt af van de komende zomer, of we mogen vliegen of met de bus weg mogen. Want onze leden verkopen vooral pakketreizen, dat is iets anders dan met de auto naar de camping, waar veel mensen nu voor kiezen.’
Kiezen voor hospitality
De ANVR is als partner van House of Hospitality nauw betrokken bij het opleiden van nieuwe medewerkers voor de branche. Hoe ziet hij de toekomst van die nieuwe studenten? ‘De kracht van House of Hospitality is dat studenten worden opgeleid in de volle breedte van het vakgebied. Je kunt dus ook breed aan de slag. De crisis leert ons dat customer focus cruciaal is bij het behouden en terugwinnen van klantenvertrouwen, nu en straks na de crisis. Als je dat leuk vindt, zit je goed bij House of Hospitality. Wij gaan als reisbranche echt wel weer mensen nodig hebben, dus er is voldoende reden om te kiezen voor een hospitality-opleiding.’