‘Er kan in ieder geval weer wat’

5 maanden geleden Leren

Frank Radstake van de ANVR, brancheorganisatie van reisorganisatoren, is positief ingesteld, zegt hij. Maar dat de reiswereld in zwaar weer zit en dat de storm nog niet is gaan liggen, daarover maakt hij zich, net als alle leden van de ANVR, grote zorgen. ‘De crisis bewijst dat customer focus nu en straks de branche erbovenop gaat helpen.’

Een vrolijk verhaal is het niet. De reisbranche kreeg als eerste klappen van de coronacrisis en heeft er het langste last van. Veel reizen zijn geannuleerd en door de Europese richtlijn voor pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen draaien de reisorganisaties op voor alle kosten. Frank Radstake legt het uit met een voorbeeld: ‘Als ik een reis van drie weken naar Nieuw-Zeeland heb verkocht, moet ik de vooruitbetaalde reisgelden terugbetalen aan de klant. Maar ik heb ondertussen ook al de airlines betaald en de hotels. Moet ik mensen repatriëren, dan betaal ik ook die kosten.’ De ANVR ontwikkelde in coronatijd samen met de Stichting Garantiefonds Reisgelden de voucher die reizigers kunnen krijgen in plaats van terugbetaling. ‘Zo proberen we liquiditeit in het systeem te houden.’ Ook de reisorganisaties zelf komen met initiatieven. Corendon introduceerde de coronavrije vakantie, bij anderen kan er later worden aanbetaald of zijn er ruimere omboekmogelijkheden.

Reizen zit in onze genen

Zo’n driehonderd reisorganisaties zijn aangesloten bij de ANVR. De branche is goed voor 9 tot 10 miljard euro omzet per jaar, maar nu is staatssteun aangevraagd. ‘Er is veel onzekerheid. Er gaan echt nog wel bedrijven omvallen. Maar als ik het van de positieve kant bekijk, zie ik dat er in ieder geval weer iets kan. Naar een aantal Schengen-landen mag weer gereisd worden. Een maand geleden dachten we met zijn allen nog dat we deze zomer helemaal niet zouden reizen. Reizen zit in onze genen. Veel hangt af van de komende zomer, of we mogen vliegen of met de bus weg mogen. Want onze leden verkopen vooral pakketreizen, dat is iets anders dan met de auto naar de camping, waar veel mensen nu voor kiezen.’

Kiezen voor hospitality

De ANVR is als partner van House of Hospitality nauw betrokken bij het opleiden van nieuwe medewerkers voor de branche. Hoe ziet hij de toekomst van die nieuwe studenten? ‘De kracht van House of Hospitality is dat studenten worden opgeleid in de volle breedte van het vakgebied. Je kunt dus ook breed aan de slag. De crisis leert ons dat customer focus cruciaal is bij het behouden en terugwinnen van klantenvertrouwen, nu en straks na de crisis. Als je dat leuk vindt, zit je goed bij House of Hospitality. Wij gaan als reisbranche echt wel weer mensen nodig hebben, dus er is voldoende reden om te kiezen voor een hospitality-opleiding.’



Andere artikelen

1 maand geleden Vier ideeën in onzekere tijden 1 maand geleden Toekomst bezoekerseconomie 1 maand geleden Alle opleidingen gestart 1 maand geleden House of Hospitality gaat verduurzamen 1 maand geleden Radisson Blu: ‘Studenten brengen positieve dynamiek’ 4 maanden geleden Zes vragen aan Beau Forée, tweedejaars Hotelmanagement on the job 4 maanden geleden Zes vragen aan Wolf van Aalst, eerstejaars gastheerschap 5 maanden geleden Zes vragen aan Rosa Koeleman, eerstejaars Facilitair manager Hospitality & Events 5 maanden geleden Alstublieft: zes creatieve ideeën 5 maanden geleden ‘Er kan in ieder geval weer wat’ 5 maanden geleden "Wij gaan meer blenden" 5 maanden geleden Is corona een gamechanger voor het beroepsonderwijs? 5 maanden geleden Zes vragen aan Ben Postema, tweedejaars Hotelmanagement on the job. 5 maanden geleden Nieuwe opleiding Allround Hospitality Medewerker 5 maanden geleden Zes vragen aan Wendy Slobbe, eerstejaars Gastheer-gastvrouw bij Vermaat Groep in het Stedelijk Museum 6 maanden geleden Zes vragen aan Sander Ubbens, eerstejaars Facilitair Manager Hospitality & Events 6 maanden geleden Zes vragen aan Nour Almalouli 6 maanden geleden Senna Muijs, eerstejaars Travel & Hospitality on the job – je maakt van alles mee 6 maanden geleden We staan te popelen! 6 maanden geleden Zes vragen aan Kirsten Heijlman 7 maanden geleden Zes vragen aan Tofano Yusviandra. 7 maanden geleden Ontdek nu je Hospitality talent. 7 maanden geleden Zes vragen aan Eline Woud, eerstejaars student Travel & Hospitality – een brede opleiding met twee kanten. 7 maanden geleden Zes vragen aan Jeninyo Oosterwolde, eerstejaars Manager International Hospitality 7 maanden geleden Zes vragen aan Joep de Haan die werkt en leert bij Vermaat in het Concertgebouw en alles wil weten over wijnen. 8 maanden geleden Zes vragen aan Naomi Heinis, tweedejaars student Facilitair Manager Hospitality & Events 8 maanden geleden Keuzestress? Stel je vraag aan ons! 8 maanden geleden Een snelle blik achter de schermen van onze opleidingen. 8 maanden geleden Zes vragen aan Mio Böhtlingk, afgestudeerd en meteen doorgestroomd naar vervolgstudie en werk 9 maanden geleden Nieuwe opleiding Allround hospitality-medewerker in de maak 9 maanden geleden Marijn Ouwehand - The attitude of residents towards tourists in the city centre of Amsterdam 9 maanden geleden Zeven vragen aan Julius Riet, winnaar Student van het Jaar award 9 maanden geleden En weer negentien diploma’s! 9 maanden geleden House of Hospitality op TV: 29 februari - 16.00 uur SBS6 9 maanden geleden Interview met docent on the job Remco Winkler (Hotel Casa) in de MBO-krant. 9 maanden geleden Youtube: Vier verhalen uit de praktijk 11 maanden geleden Finalisten voor hospitality-awards bekend 11 maanden geleden Negen infographics: voor u! 11 maanden geleden Kees Teer, directievoorzitter Corendon Hotels & Resorts, over het nieuwe opleiden voor de hospitalitymarkt 11 maanden geleden Onderzoek: ongelijke verdeling toeristenbelasting 11 maanden geleden Eerste presentatie LAB succesvol 1 jaar geleden Gratis seminar House of Hospitality LAB ‘De belangrijkste resultaten van onderzoek in 2019’ 1 jaar geleden Van der Valk Hotel Breukelen en MBO College Hilversum starten nieuwe opleiding 1 jaar geleden Save the date: 20 januari 2020 1 jaar geleden Onze studenten hosten onderwijscongres 1 jaar geleden Studenten aan de Zuidas 1 jaar geleden 100ste diploma statushouders 1 jaar geleden Oplossingen voor druk Amsterdam 1 jaar geleden Bright’s buddy-project 1 jaar geleden Hoe ervaren expats onze hospitality? 1 jaar geleden Nieuwe leeromgevingen 1 jaar geleden Studiejaar 2019 - 2020 officieel geopend 1 jaar geleden Samen sterk 1 jaar geleden Summer Camp voor House of Hospitality leerlingen 1 jaar geleden Samenwerking met Ron Blaauw College 1 jaar geleden Het jaar van House of Hospitality 1 jaar geleden Eerste studenten Hotelmanagement on-the-job krijgen diploma 1 jaar geleden HoHA heeft fysieke plek 1 jaar geleden Onderzoeksvragen gezocht! 1 jaar geleden Het asociale gedrag van de hard core Britse ‘bierfietstoeristen’ lijkt een doel op zichzelf 1 jaar geleden Betrokken bewoners zijn positiever deel 2 1 jaar geleden ‘House of Hospitality zijn we allemaal’ 1 jaar geleden Werkgevers opgelet: Deze mensen zijn zó gemotiveerd 1 jaar geleden Kom 21 mei naar de Nationale Horecadag 1 jaar geleden Samenwerking met SVH biedt meer slagkracht in onderwijsvernieuwing 1 jaar geleden OPROEP: Uw hospitality challenge in House of Hospitality Research LAB 1 jaar geleden Weer 17 statushouders aan de slag 1 jaar geleden Betrokken bewoners zijn positiever 1 jaar geleden Studenten Inholland pionieren met next-level toerisme voor Amsterdam 1 jaar geleden Human Talent Group (HTG) aan boord als kennis- en technologie partner 1 jaar geleden Open dag: 26 januari 1 jaar geleden Overstappen naar een andere studie? 1 jaar geleden SMART HOSPITALITY: Gastvrijheid in een smart city 1 jaar geleden Van der Valk trotse winnaar ‘Beste Leerbedrijf’ 1 jaar geleden Statushouders on-the-job opgeleid voor hospitality 2 jaar geleden Gom en Axxicom Airport Caddy aangesloten 2 jaar geleden Kennismakingsmiddag 2 jaar geleden House of Hospitality genomineerd 2 jaar geleden Drukbezochte aftrap studiejaar 2 jaar geleden Bidfood sluit zich aan bij House of Hospitality 2 jaar geleden Statushouders krijgen diploma’s 2 jaar geleden Eden Hotels is de 25ste partner van House of Hospitality 2 jaar geleden All in the game 2 jaar geleden Praktijkleerlingen op bezoek 2 jaar geleden WOW, dat werkt! 2 jaar geleden Interview Hans Vugts, directeur van Hotel Casa 2 jaar geleden Eerste resultaten bekend 2 jaar geleden Bernie Matser: ‘Animo is groot’ 2 jaar geleden House of Hospitality is voorbeeld, zegt SER 3 jaar geleden Nieuwe opleiding Servicemedewerker Ziekenhuis start in februari

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief