Eerste resultaten bekend

1 jaar geleden Leren

Nu de eerste opleidingen volgens het hybride concept van House of Hospitality volop draaien, is het tijd om resultaten en ervaringen te peilen. Youngworks deed onderzoek onder studenten en docenten en vroeg hoe zij het hybride leren beleven.

Studenten en docenten zijn positief kritisch

Studenten en docenten van The College Hotel, Van der Valk Sassenheim-Leiden en Het Amsterdamse Proeflokaal deden mee aan het kwalitatief onderzoek van Youngworks, bureau voor jongerencommunicatie. Dat peilde de eerste ervaringen met de hybride onderwijsconcepten van House of Hospitality.

Over het algemeen zijn studenten positief over het praktijkgerichte deel van de opleidingen. Zij vinden het leerzaam, leren elke dag nieuwe skills en hebben voldoende tijd om die te trainen. Daarmee groeit hun zelfvertrouwen. Zij zijn extra gemotiveerd als zij een nieuwe taak krijgen en meer verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid vertaalt zich ook naar het leven buiten de opleiding. Bijvoorbeeld in de gezinscontext voelen zich ook volwassener en verantwoordelijker.

Hongerig

Natuurlijk bestaat er onzekerheid en spanning, maar, schrijven de onderzoekers ‘het valt op dat de studenten die wij spraken opvallend hongerig zijn om te leren binnen het vakgebied. Ook voelen ze meestal voldoende ruimte om fouten te maken en hebben ze over het algemeen het idee dat ze in goede handen zijn bij hun supervisors of leermeesters.’ 

Streepje voor

Studenten zeggen dat ze bewust hebben gekozen voor een BOL-opleiding. Ze vinden de lesdagen dan ook belangrijk. De lessen bieden de noodzakelijk theoretische verdieping en zij ervaren de lesdagen ook als ontspannen, minder druk en stress. Met name de groepsopdrachten en workshops vinden zij waardevol, de AV-vakken zien zij meer als een verplichting. De studenten denken dat zij met deze hybride praktijkgerichte opleiding een streepje voor hebben op reguliere studenten.

Begrip van organisatie

Studenten zijn ervan overtuigd dat hun kennis van het horecavak toeneemt met elke nieuwe praktijkervaring die ze in de hybride leeromgeving opdoen. Ze merken bijvoorbeeld dat ze steeds beter zicht hebben op wat er allemaal gebeurt in het hotel. Zij hebben meer praktische vaardigheden, maar ook meer kennis van de werkvloer: hoe verhouden de verschillende diensten binnen een hotel zich tot elkaar? Hoe ga je om met collega’s van andere afdelingen? Ze begrijpen het totaalplaatje van de organisatie elke volgende periode een stuk beter. Ze zijn - kortom - beter toegerust om aan de slag te gaan.

Prioriteiten stellen

De studenten zijn ook kritisch. De opleidingen zijn intensief en dus moet de leeropbrengst optimaal zijn. Vooral de eerstejaars studenten zeggen dat zij andere keuzes moeten maken en prioriteiten moeten stellen in hun vrije tijd. Het is bijvoorbeeld moeilijk de opleidingen te combineren met hobby’s of een bijbaantje. De tweedejaars zijn minder kritisch. Zij vinden dat je weet waar je voor kiest en zijn van mening dat de leeropbrengst voldoende is (maar ook nog beter kan).

Stilstaan bij groei

Supervisors hebben volgens de studenten soms te weinig tijd om te instrueren en uit te leggen en studenten vinden dat ze – door de hectiek van de dag - te weinig stil kunnen staan bij hun leermomenten. Zij willen feedback om zich bewuster te zijn van hun groei en succeservaringen. Dit neemt niet weg dat de ondervraagden positief zijn zij over het alles-op-één-locatie onderwijs.

Gerichter onderwijs

Ook docenten zijn positief over de leeropbrengst. Zij vinden dat studenten meer vlieguren maken en gerichter onderwijs krijgen. Bovendien zeggen zij, kunnen studenten goed reflecteren op hun eigen handelen en in vergelijking met reguliere mbo-studenten goed onderbouwde feedback geven op hun eigen leerproces. De persoonlijke aandacht en begeleiding zijn in het hybride leerconcept veel intensiever, workshops veel kleiner, waardoor de leerlingen actief mee moeten doen en sneller groeien.

Tips

De docenten vinden de werkdruk hoog, maar het werk heel leuk. Het lesgeven is een vorm van coaching. Ze moeten flexibel zijn en breed onderlegd. De docenten geven in het rapport een aantal tips aan de organisatie. Die gaan onder anderen over het delen van kennis van de verschillende leeromgevingen, het betrekken van praktijkopleiders bij het bedrijf en het meer tijd besteden aan het lesprogramma in het voortraject van een nieuwe hybride leeromgeving.  

De organisatie van House of Hospitality gaat alle aandachtspunten uit het rapport bestuderen en verwerken.



Andere artikelen

1 week geleden Van der Valk Hotel Breukelen en MBO College Hilversum starten nieuwe opleiding 2 weken geleden Save the date: 20 januari 2020 2 weken geleden Onze studenten hosten onderwijscongres 2 weken geleden Studenten aan de Zuidas 3 weken geleden 100ste diploma statushouders 1 maand geleden Oplossingen voor druk Amsterdam 2 maanden geleden Bright’s buddy-project 2 maanden geleden Hoe ervaren expats onze hospitality? 2 maanden geleden Nieuwe leeromgevingen 2 maanden geleden Studiejaar 2019 - 2020 officieel geopend 3 maanden geleden Samen sterk 3 maanden geleden Summer Camp voor House of Hospitality leerlingen 4 maanden geleden Samenwerking met Ron Blaauw College 4 maanden geleden Het jaar van House of Hospitality 4 maanden geleden Eerste studenten Hotelmanagement on-the-job krijgen diploma 4 maanden geleden HoHA heeft fysieke plek 4 maanden geleden Onderzoeksvragen gezocht! 4 maanden geleden Het asociale gedrag van de hard core Britse ‘bierfietstoeristen’ lijkt een doel op zichzelf 4 maanden geleden Betrokken bewoners zijn positiever deel 2 4 maanden geleden ‘House of Hospitality zijn we allemaal’ 5 maanden geleden Werkgevers opgelet: Deze mensen zijn zó gemotiveerd 6 maanden geleden Kom 21 mei naar de Nationale Horecadag 6 maanden geleden Samenwerking met SVH biedt meer slagkracht in onderwijsvernieuwing 7 maanden geleden OPROEP: Uw hospitality challenge in House of Hospitality Research LAB 8 maanden geleden Weer 17 statushouders aan de slag 9 maanden geleden Betrokken bewoners zijn positiever 9 maanden geleden Studenten Inholland pionieren met next-level toerisme voor Amsterdam 9 maanden geleden Human Talent Group (HTG) aan boord als kennis- en technologie partner 9 maanden geleden Open dag: 26 januari 9 maanden geleden Overstappen naar een andere studie? 9 maanden geleden SMART HOSPITALITY: Gastvrijheid in een smart city 10 maanden geleden Van der Valk trotse winnaar ‘Beste Leerbedrijf’ 10 maanden geleden Statushouders on-the-job opgeleid voor hospitality 11 maanden geleden Gom en Axxicom Airport Caddy aangesloten 1 jaar geleden Kennismakingsmiddag 1 jaar geleden House of Hospitality genomineerd 1 jaar geleden Drukbezochte aftrap studiejaar 1 jaar geleden Bidfood sluit zich aan bij House of Hospitality 1 jaar geleden Statushouders krijgen diploma’s 1 jaar geleden Eden Hotels is de 25ste partner van House of Hospitality 1 jaar geleden All in the game 1 jaar geleden Praktijkleerlingen op bezoek 1 jaar geleden WOW, dat werkt! 1 jaar geleden Interview Hans Vugts, directeur van Hotel Casa 1 jaar geleden Eerste resultaten bekend 1 jaar geleden Bernie Matser: ‘Animo is groot’ 1 jaar geleden House of Hospitality is voorbeeld, zegt SER 1 jaar geleden Nieuwe opleiding Servicemedewerker Ziekenhuis start in februari

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief