In navolging van de succesvolle kennismakingsmarkt van vorig jaar in de RAI, organiseerde Team Hospitality, samen met onze partner Mercure Hotel Amsterdam City, op 10 oktober jl. hiervan een nieuwe editie. Dé gelegenheid voor interessante bedrijven en nieuwsgierige studenten om kennis te maken. En dat gebeurde dan ook.
De kennismakingsmarkt is bedoeld voor studenten en partners van House of Hospitality. Studenten konden op 10 oktober een duik nemen in het brede aanbod van hospitality-bedrijven en misschien een stage of bijbaan scoren. Of wellicht de eerste stap zetten naar een toekomstige baan. Ook de bedrijven moesten zich van hun beste kant laten zien. Voor hen was het vooral kennismaken met de talenten (lees: medewerkers) van de toekomst.
Kordaat op het doel af
Een kleine twintig partners had een plek bemachtigd in de zaal van Mercure Hotel Amsterdam City. Van bekende hotelketens als Casa, DoubleTree by Hilton en WestCord tot minder bekende namen als defensiecateraar Paresto en uitvaartorganisatie Monuta. Toen programmaleider hybride leren Bernie Thomas en HR-manager Annelie Dirksen van Van der Valk Hotel Breukelen het startschot hadden gegeven, stroomden studenten de zaal in. Sommigen waren wat overweldigd door het grote aantal standjes, anderen stapten kordaat op hun doel af.
‘Ik kijk ook of de teamspirit goed is’
‘Ik ben op zoek naar een stagebedrijf’, zegt Jentl. ‘Ik doe de Allround Hospitality opleiding en moet straks 20 weken stage lopen. Het liefst ga ik aan de slag in activiteitenorganisatie. Ik heb net met I Amsterdam gesproken. Dat lijkt me wel wat. Maar behalve of het werk leuk is, kijk ik ook of de teamspirit goed is, en de energie. En of het een menselijk bedrijf is.’ Ties heeft nog niet zo scherp voor ogen wat hij wil. ‘Ik ben nog jong. Ik doe nu Hotelmanagement on the job bij Corendon, maar ik heb nog geen idee wat ik verder wil. Dit is wel goed om je te oriënteren. Wat is dat Paresto eigenlijk?’
Serieuze contacten
‘Zo zie je maar, mensen kennen ons nog niet zo goed’, zegt projectmanager Irene Stuveling van Paresto. ‘Daarom zijn we aangesloten bij House of Hospitality en daarom zijn we hier. Want ook wij moeten ons presenteren aan de nieuwe generatie. We zijn de cateraar van Defensie. Echt een aparte tak van de hospitality en de horeca.’ Ali Fatih, general manager bij Sodexo heeft een soortgelijk verhaal. Hij is na afloop van de kennismakingsmarkt dik tevreden. ‘Ik heb zo’n 14 serieuze contacten gelegd. Zo leuk om te horen met welke vragen studenten dan naar je toe komen. Wat is jullie visie, wat doen jullie aan duurzaamheid? Tegelijkertijd viel me op dat bijna niemand van de studenten direct weet wat we doen. Terwijl we een hartstikke goed verhaal hebben. Bij ons heb je zoveel mogelijkheden in de hospitality.’
Eerlijke praatjes
In de gang evalueren twee meiden hun bezoek. Ze hebben het over ‘eerlijke praatjes’. Dat is goed, zeggen ze, want in verkooppraatjes trappen we niet. Ook Hidde staat bij de garderobe. ‘Ik had niet veel verwachtingen’, zegt hij. ‘Maar ik leg de lat misschien te hoog. Ik wil het liefst conciërge worden in een vijfsterrenhotel. Maar zo’n kennismakingsmarkt is trouwens wel handig om je netwerk uit te breiden.’
Meteen een rondje bellen
Na bijna twee intensieve uren, druppelt de zaal langzaam leeg. HR-manager Robin van de Pol van Ron Gastrobar Groep is de feestelijke stand aan het opruimen. ‘Ons motto is ‘uiteten gaan moet een feestje zijn’, zegt ze. ‘Dat willen uitstralen, ook naar de studenten. Ik heb een aantal serieuze kandidaten gesproken. Wij hebben altijd wel stages bij een van de vier restaurants, of in de productiekeuken, op het hoofdkantoor of bij de streetfood locaties. Ik ga morgen meteen een rondje bellen.’