Cordaan is ‘friend of the brand’

‘Gastvrijheid is doorslaggevend voor het succes van de zorg’, zegt Hospitality-manager Marcel Caris van zorgorganisatie Cordaan. ‘Mensen gaan steeds later naar een verpleeghuis. Juist in dat laatste stukje van hun leven wil je vooral waarde en warmte toevoegen.’

Cordaan is met 120 locaties en ruim 6.000 medewerkers een van de grootste zorgaanbieders van Amsterdam. Binnen Cordaan vallen hospitality-functies onder de afdeling facilitair, waar bijvoorbeeld ook de receptie en de linnenkamer onder vallen. ‘Nu verrichten zorgmedewerkers ook nog taken die eigenlijk horen bij facilitaire medewerkers. Denk aan het klaarmaken van de maaltijden. Vooral op de kleinere locaties waar vaak kleine groepen cliënten wonen. We onderzoeken of het verstandig is om deze taken in de toekomst weg te halen, zodat de zorgmedewerkers zich echt kunnen bezighouden met zorg. Daarom zoeken we nieuwe hospitality-medewerkers en willen we studenten enthousiast maken om bij ons in de zorgsector te komen werken. We geven ze graag een kijkje in de keuken. Dat is trouwens niet nieuw. We werken ook al samen met Inholland, Hotelschool The Hague en het ROC van Amsterdam.’

Meedraaien

Als ‘Friend of the Brand’ kiest Cordaan voor een laagdrempelige manier om zich aan House of Hospitality te verbinden. ‘We zijn nog geen stage- en praktijkpartner. Misschien komt dat nog. We willen eerst eens gewoon meedraaien. Onze koks kunnen bijvoorbeeld een rol spelen als examinator. We kunnen masterclasses organiseren en rondleidingen door onze huizen.’

Aantrekkelijke werkgever

Hospitality in de zorg, noemt Marcel een groeimarkt. ‘De vergrijzing neemt toe. Tegelijkertijd wonen mensen vaak langer zelfstandig. Ze zijn relatief kort bij ons. We willen ze dat laatste deel van hun leven een fijne tijd bezorgen.’ Hij is niet bang voor een tekort aan hospitality-personeel. ‘Wij zijn een aantrekkelijke werkgever. Bijvoorbeeld qua werktijden, maar ook qua cao.’ 
 

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief