Praktijkleerlingen op bezoek

6 maanden geleden Leren

Het project Praktisch… wordt georganiseerd door de gemeente Amsterdam en het Werkgeverssteunpunt Groot-Amsterdam in samenwerking met dertien scholen en dertig bedrijven. Het doel is simpel: verbinding maken tussen praktijkschoolleerlingen en het bedrijfsleven. Hoe? Door korte, praktische bedrijfsbezoeken.

‘Vorig jaar is mijn collega Jan Benjamens gestart met Praktisch. Toen was het project alleen nog gericht op de technische sector’, vertelt Lariesa Bierenbroodspot, namens de gemeente de aanjager van House of Hospitality. ‘Dit jaar hebben we het veel breder aangepakt en hebben we naast techniek ook bouw, logistiek, sport en recreatie en hospitality in de spotlights gezet.’ Twee partners van House of Hospitality deden mee: het Fashion Hotel en Hotel Casa. ‘De hospitalitysector was het best bezocht’, vertelt Lariesa. ‘In totaal bezochten 79 leerlingen de deelnemende hotels. Bij Casa kwamen 22 kandidaten een kijkje nemen, bij het Fashion Hotel 14.’

Aan het werk
‘De insteek van deze bliksembezoeken is vooral heel praktisch. Anders ben je ze kwijt. Dit zijn leerlingen die niet een uur lang naar een praatje luisteren.’ Vooral in Hotel Casa werden de leerlingen daarom na een korte inleiding en rondleiding aan het werk gezet. ‘In twee kamers moesten ze de verschillen zoeken. Dat ging dan over een lege prullenbak en een volle, over zeepjes in de badkamer en geen zeepjes. Dan zie je dat er leerlingen tussen zitten met oog voor detail. De reacties waren super enthousiast.’

Maak het visueel
Hans Vugts, directeur van Hotel Casa, zegt: ‘De uitdaging om deze doelgroep te bereiken is de drempel laag houden. Een hotel is keurig, straalt een bepaalde status uit, die misschien wel beangstigend kan werken.’ Daarom werden de leerlingen in de studentenkamer van het hotel ontvangen, was er muziek en was de videoclip van het nummer Hotelsuite van Nielson de inleiding van een korte presentatie. Ook werd er met de app Kahoot op de mobieltjes een spel gespeeld. ‘Je moet het werk visueel maken, dan spreekt het tot de verbeelding’, zegt Hans Vugts. ‘Laat maar zien wat voor leuke functies er allemaal zijn in je bedrijf.’

Stageplekken
‘We hopen natuurlijk dat van deze 79 leerlingen een aantal uiteindelijk na de school kiest voor een opleiding en carrière in de hospitality’, zegt Lariesa Bierenbroodspot. ‘Wat wij als House of Hospitality kunnen doen is stageplekken aanbieden voor leerlingen uit het praktijkonderwijs, zodat ze een vervolg kunnen geven aan hun ervaring tijdens deze bedrijfsbezoeken. En ik hoop dat volgend jaar meer partners van House of Hospitality hun deuren openen, zodat de leerlingen niet alleen met de hotels, maar de hele brede hospitalitysector kunnen kennismaken.’

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief